In het hoofdstuk "Maak offerte"heeft u gezien hoe u snel een order maakt van een offerte.
U kunt met de 'switch' knop overschakelen naar de offerte en retour.
Let wel: Orders zijn voor verkoop. Bestellingen voor inkoop.
U kunt direct een order maken als voorbereiding op de facturatie en de offerte overslaan.
Ook kunt u Ohmega vragen op de afdruk "Order" te vervangen door "Pro forma Factuur" of iets dergelijks.
Klik 'Offerte/order', selecteer "Orders".
Klik 'Invoer'.
In het eerste vak kunt u een debiteur met de eerste twee letters van de code of F12(toets).
Indien u het doet met F12 en de debiteur staat nog niet in de lijst, kunt u klkken op "Invoer" rechtsboven en direct de nieuwe debiteur aanmaken.
Order nummer' wordt automatisch aangemaakt.U kunt een beginnummer
instellen in het 'offerte/order' menu onder 'instellingen'.
Order datum wordt automatisch aangemaakt, die kunt u wijzigen.
Omschrijving en Referentie klant kunt u invoeren, deze gegevens worden afgedrukt op de order en factuur.
Status haalt u op met F12 of de eerste twee letters van de statuscode die u heeft ingevoerd in `Boekhouding / stamgegevens / Statussen`.
'Artikelcode' haalt u weer op met F12 of de eerste letters van de
artikelcode.
Deze artikelen heeft u reeds aan gemaakt in het menu 'boekhouding-stamgegevens-artikelen'.
Zie "artikelen" in hoofdstuk "Voorraadbeheer".
'Aantal' wordt ingevoerd, eventueel wijzigt u de prijs of de omschrijving.
U tabt weer door tot u opnieuw komt in 'artikelcode' en haalt het volgende artikel
of urensoort op.
Op deze manier maakt u uw gehele order gereed, regel voor regel.
Ook kunt u later nog regels toevoegen aan de order voor u deze factureert.Dus als u later meer artikelen of uren levert.
BTW-code en (omzet)grootboekrekening worden steeds opgehaald samen met het artikel.
U kunt die ook handmatig toekenen en/of wijzigen.
Maak ook gerust een artikel aan Algemeen. (code ALG).
U kunt dit steeds ophalen in een offerte of order (of factuur) en alles direct aanpassen. Maar natuurlijk werkt u het snelst als de juiste BTWcode, grootboekrekening en omschrijving in de artikelen staan.
Korting koms steeds automatisch mee indien het bij de debiteur is ingevoerd ( "debiteuren/crediteuren - tabblad debiteuren")
Het tablad `Gegevens`
Daar ziet u een herhaling van het tabblad "Orderregels".
U kunt daar aantallen wijzigen maar niet de grootboekrekening en BTWcode.
U kunt daar één van de afleveradressen kiezen die u heeft ingevoerd in Debiteuren/crediteuren - Afleveradressen (optioneel).
U kunt daar, per debiteur, 24 afleveradressen aanmaken.
Verder één van de drie verzendmethoden kiezen (optioneel).
Het tablad `Extra`
Projectmanager kunt u ophalen met F12 of de eerste twee letters van zijn/haar code. ( uit de lijst medewerkers).
De verdeelsleutel is meegekomen bij het ophalen van debiteur.
U kunt de order afdrukken:
Op scherm
Op printer.
Zie voor digitale mogelijkheden (w.o afdrukken in uw eigen lay out en emailen) het hoofdstuk "Afdrukken naar Word, PDF en e-mail" (Electronisch factureren)
algemeen offerte order
maak offerte
factureren
voorblad/bijlagen
eigen lay-out
aanvragen
afleveradressen
prijsgroepen